Setiap bende ada hayatnya

Today aku nak berdikusi tentang satu lagi pandangan radikal aku dalam melihat kepada sistem sosial dan pengurusan secara keseluruhan. Ini skadar pandangan dan xsemestinya kene ngan pemikiran korang. AKu suka dgn komen dan pandangan profesional. Agak2 klu nak buat provokasi atau nak kata aku bukan2 sila ke www.musikpharmacy.blogspot.com.

Orait, aku melihat satu senario yg org ramai sentiasa melihat pemerintah yg ada skrg sbgai satu kuasa yg xterkalah dan akan terus memerintah untk 50 tahun lagi. Aku ada teori yg mengatakan pemerintah yg ada akan dikalahkan dalam 10 tahun ke 20 tahun akan datang dan mungkin lagi cepat dari itu. Kenapa aku berkata mcm tu. Again aku bukan wakil parti pembangkang. Tetapi aku adalah rakyat marhaen yg membayar cukai dan mahukan duit aku diuruskan dgn baik dalam negara ini. Pandangan aku global dan tidak fanatik kepada mana2 parti politik.

Ok, cuba kita lihat patern dan mcmmana depa boleh trus menang (ada byk sbb but this is one of the reason). La ni dari kajian dan pembacaan, kebanyakan yg memberi undi adalah dari golongan atau generasi pertama, kedua hingga ke empat yg wujud selepas kemerdekaan. Means org2 yg berumur dari 35 tahun keatas dkt malaisi ni. Mereka melihat pemerintah terus relevan dari zaman gelap yg mereka lalui dari sebelum merdeka sampai ke la ni. Jadi mereka nampak pemerintah yg ada akan tetap relevan sbb mereka melalui saat sukar dan mendaki kemajuan bersama2 pemerintah dari sebelum merdeka. Sbb tu mereka akan trus mengundi pemerintah yg ada. Dan kesedaran tentang hak mereka langsung tidak diambil kira. As far ada bangunan tinggi dan keadaan lebih baik dari zaman gelap mereka, it find, no futher question.

Tapi relevennya hanya wujud pada zaman sebelum 90'an dan selepas dari itu wujud satu pembudayaan baru selepas munculnya internet secara aktif dari 90'an keatas. Generasi yg muncul ketika ini lebih terbuka dan melihat politik it just sesuatu yg tidak sihat dalam negara ini dan tidak memberikan mereka apa2 kelebihan dan lebih ruang. Dalam erti kata lain golongan ini mahukan lebih dari apa yg ada sekarang. Mereka melihat kepada hak2 mereka selain membuat perbandingan dgn negara2 lain diluar sana. Kira kemajuan fizikal bukan semata2, tapi lebih kepada hak mereka, penjagaan kepentingan mereka dan keluarga mereka.

Jadi aku dapat menjangkakan gelombang atau generasi selepas 90'an akan beralih arah untuk cuba menukar kerajaan yg ada. Klu kita masih ingat masa zaman reformasi almost 250 ribu (lebih kurang) pengundi muda yg layak mengundi ditahan dan dimansuhkan hak mereka untuk mengundi masa tu. Termasuklah aku. Dan pemerintah kalah teruk ketika itu dan apa akan berlaku jika yg dimansuhkan hak tadi boleh mengundi. Aku rasa xmustahil kene TKO.

Jadi selepas kemunculan generasi ke-5 dan keatas akan membawa satu perubahan besar dalam senario politik dimalaisi. Lagi pulak flow kepada maklumat skrg terlalu pantas dan tidak seperti generasi2 sebelum ini, sbbnya celik IT dan sifat ingin tahu terlalu tinggi pada generasi sekarang. Aku boleh katakan generasi sebelum ini mmg totaly disogok dgn subsidi semata2 dan momokan tentang maksumnya pemerintah yg ada. Contohnya tajaan pelajaran dan kepentingan sesuatu bangsa diterapkan 100%. La ni mana ada dah subsidi dalam education beb. Smua loan. Jadi dalam jiwa budak2 ni dah awai2 menyumpah pemerintah, it -ve credit pd pemerintah bila stopkan atau ambil sambil lewa dalam hal education ni. Sbbnya generasi2 ini la yg akan berikan undi pada anda dimasa hadapan. Klu tidak dijaga kepentingan akal mereka, kemajuan bangsa dan undi xakan anda dapat secara mudah. Cuba cari dan tanya budak2 dari generasi ke-5 keatas (mean dari umur 18 ke 35) yg ada dkt luar apa pandangan depa tentang pemerintahan yg ada. Dalam 10 org aku rasa 2 org akan puji, 2 org no komen dan selebihnya akan menyatakan pandangan radikal mereka.

Ada pro dan kon dlm hal ni. Aku slalu bertanya2, sudah bersediakah kita untuk menukar pemerintah dan sistem yg ada, maksudnya penerimaan kita kepada pemerintahan baru. Dan sudah bersediakah pembangkang untuk menjalankan tugas yg ada sbb depa xpernah running satu negara yg besar. Futher dari gabungan pembangkang yg dipanggil Barisan Rakyat (BR) dalam next election ni adalah parti berbilang kaum dan masing2 mempunyai agenda atau perjuangan parti masing2. Mereka hanya bergabung untuk menjadikan mereka lebih kuat. Tapi jika mereka menang, apa akan berlaku dgn semangat perjuangan parti masing2 dan xmustahil sesuatu yg lebih dasyat boleh berlaku. And again jika pemerintah yg ada sekarang terus memerintah, aku boleh jamin akan ada rakyat yg akan mengambil jalan mudah untuk menunjukkan protes mereka nanti, samaada dgn tangan mereka sendri atau dgn tangan2 ajaib. Xmustahil ada wazir yg akan mati ditembak masa balik dari kerja atau ada kelab malam akan kene bom kat KL. Kita lihat negara jiran kita. The scenario sama ja, negaranya dihancurkan oleh rasuah dan lihat apa yg berlaku sampai hari ini. Ada persamaan dak dalam scenario kita disini sekarang?

Xada sapa mahukan keadaan huru hara dan xda yg mahu hidup dalam kesusahan. Aku jadi pelik gak bila duk tiap2 minggu ada ja kat TV tunjukkan org susah sana sini duk dalam longkang, dkt reban kambing, dalam gua atau bawah jambatan. Susah dan miskin (mungkin kita boleh katakan daif). 50 tahun merdeka, layak ke kita panggil negara kita maju. Ada wazir kata tu kes terpencil, pada aku xda kes terpencil dalam hal2 mcm ni. We pay tax and we don't want to c all this crab. That is one more reason aku nmpk generasi ke-5 xbrapa boleh trima. Momokan xmasuk akal dalam setiap sesuatu isu. Depa ingt generasi ni bodoh ke.

Aku nak tanya korang la, sapa pemimpin masa depan yg korang boleh nampak nak run this country. Dari pemerintah yg ada skrg rasa boleh harap ke ngan pak keris yg duk ckp berbelit2 bila reporter duk tanya soalan mudah pasal yuran skolah or nak harap kepala mat rempit dalam putera yg kene tahan dalam spa ngan china doll atau mamat gelap tingkat 4 yg panggil blogger mcm korang ni monyet and berok. Or krg bleh cari and tgk pemuda pembangkang yg betol2 boleh menggegarkan dunia mcm Tun. Ada ker? Then apa nasib negara ni akan dtg? Hanya tuhan yg tahu.

Selamat berjuang smua, gelanggang telah dibuka.

ole
*pilihanraya kali ini akan menjadi pilihanraya paling kotor dalam sejarah 50 tahun kemerdekaan. Kita tgk ja nanti. Jgn jadi rusuhan kaum sudah.
Setiap bende ada hayatnya Setiap bende ada hayatnya Reviewed by kuchalana on 9:05 AM Rating: 5

6 comments:

.::WaNiE::. said...

10.9 juta pengundi berdaftar, termasuk 700ribu pengundi baru, ops pengundi hantu baru utk memantapkan lagi undi2 hantu bn..hahahah...bengong la spr, 700ribu pengundi baru, laki aku yg berdaftar pun nama xdek dalam senarai..apa cerita..huhuhu

Heartless Devilish said...

mari la mari..mari mengundi..
tunaikan kewajipan pada negara...

kalo ada memaner parti yg sudi sponser tiket flight..aku balek la memangkah..
kalo takder..aku pangkah ikot pos je la....

eya ahmad said...

nama aku da masuk.. hhehehehe.. tapi nak pangkah mana?? yg pasti aku pangkah calon islam.. kuang kuang... sini cinos pegang ma.. aiyak...

kuchalana said...

wanie - mcm biasa la.. kita main kat padang yg xrata beb... gol blah sana kecik sikit dari gol blah sini.

devilish - undi org gomen le yg slalu depa jadikan hantu polong...

eya ahmad - beb.. masa zaman nabi dalam perjanjian madinah, dia still letak org2 dari wakil golongan yahudi, majusi dan nasrani. Dan golongan ni jgk yg memimpin org dari daerah mereka yg beragama islam. Zaman nabi xda isu, la ni zaman kita plak jadi isu. Jadi jdi skaptical malay beb.. plss..

eya ahmad said...

memang camtu.. tapikan, kat sini memang derang lebihkan cinos tu.. malay agak terkebelakang.. aku sedih tgk kedai2 malay sumer jatuh ketangan cinos. cinos niaga tepi jln takder saper kaco, malay niaga sat jek, dbkl angkot. amacam?? cam zaman nabi tu, walaupun yg memimpin dari golongan bukan islam, tapi derang still pegang rules islam. but now?? aku bukan pro gov. jauh skali.. but cam yg ko kata, the reality... keadaan skang ni... cam da agak teruk.. something had to be done.. bagi aku, pembangkang kena ader kedudukan yg agak kuat jugak dalam malasi ni.. bila suara bangkangan kuat, baru gov wat keje ngan lebih better.. tak suka suki.. sorry.. only my 2cents...

kuchalana said...

eya - aku agree ngan ko, aku tau kawasan ko wangsamaju kan. kita kene jauhkan smgt bangsa dalam hal mengundi ni yg penting apa yg drg bleh buat. cek and balance tu... jgn kasi pemerintah buat ja sesuka hati dia mcm la ni.

Powered by Blogger.