Mencari Damai

1994, 12 malam, Hostel Victoria Institiution.

Ayin - Mana pai malam ni. Tgk ko ni macam nak pergi bermusafir ja.
Aku - Biasa la yin, jiwa kacau, byk sgt serabut dalam kepala ni.

Ayin - Jadi kemana ko malam ni?
Aku - Seperti biasa ikut kemana kaki membawa aku.

Ayin - Aku pelik la tgk ko pai, kenapa ko suka buat mende2 pelik macam ni? Kadang2 ko merayau dari masjid ke masjid, ko bejalan kaki dari satu daerah ke daerah, ko naik bas antara satu bandar ke bandar. Ko xletih ke?
Aku - Aku suka mencari damai yin, mencari diri aku. Kita manusia slalu hilang dalam diri kita sendri. Dari perjalanan yg jauh kita akan dapat apa yg kita cari. Diri kita yin. Hakikat tentang insan, hakikat tentang manusia kamil, hakikat tentang zuhud, hakikat tentang manusia lain, makhluk2 ciptanya yg lain. Damai yin..

Ayin - Aku xpaham dgn ko ni. Xcukup damai ke kat asrama ni. Ko tu budak skolah lagi. Xpayah pikir hal2 besar. Ko bukan xda duit, bukan bukan xda family. Damai apa yg ko nak cari. Aku pelik la. Ko ada ikut ajaran sesat ke pai.
Aku - Ko xpaham yin. Yg punya duit family aku yin dan haknya dari pencipta. Segala2 darinya. Kita kene mengenal diri baru kita boleh mengenal pencipta kita yin. Klu ko lihat segala2 dikeliling kita hanya pinjaman. Bukan hak kita yin. Aku hanya mahu mencari damai. Merawat penyakit hati dan jiwa supaya aku lebih damai.

Ayin - Entah la pai.
Aku - Bila aku berjalan aku dpt rasakan aku ini miskin. Semiskin2 makhluk. Dan aku redha. Aku mencari damai dgn cara bermusafir. Aku mencari diri aku. Bila aku lupa pasal diri aku. Aku pasti akan buat smua ni. Dan selalunya aku akan dpt diri aku balik. Percaya la. Aku xgile yin. Cuma aku suka bersendirian mencari diri aku bila aku rasa hidup aku dah jauh dari yg sepatutnya. Ko xpayah la risau. Aku akan balik punya.

Ayin - Then apa yg wasiat ko kali ni.
Aku - Smua aku dah tulis dalam envelop tu. Then kali ni aku bawak RM20 ja. Lelain smua ko pegang la. Kad2 aku ni smua ko pegang. Aku keluar 2 hari ja. Senin pagi sblum masuk skolah aku balik. Ko cover la apa yg patut klu ada org cari aku. Klu mak ayah aku dtg ko ckp ja aku pi bermusafir. Depa faham. Klu aku xbalik. Ko kasi extra satu hari. Klu aku xbalik jugak. Ko report polis.

Ayin - Apa2 la pai. Ko jaga diri bebaik. Ko tu harapan nusa dan bangsa kat skolah ni.
Aku - Aku tau la. Assalamualaikum.

Langkah pon dimulakan.. mencari damai
Mencari Damai Mencari Damai Reviewed by kuchalana on 10:03 AM Rating: 5

5 comments:

.::WaNiE::. said...

pergila kanda, dinda relakan, dinda akan setia menunggu di sini...cheewahhhh...hahahaha..

eya ahmad said...

skang ni tak gi bermusafir lagi ker?? kalo gi, wasiatkan sumer2 termasuk adam kat sayer eh.. wakakakaka.. leh jadi besan :P

murnie sangat said...

err..masa tahun 1994,saya baru tingkatan 1 hehe..

kuchalana said...

wanie - kanda pergi berjuang tuk negara diperbatasan sana. Smoga adinda sentiasa dalam keadaan (*baca mcm iklan gangstar) suksek..sukses.. :))

eya - ish gile ko, harta dunia akhirat tu.

murni - eh adik2 yer ko ni.. kekeke..

.::WaNiE::. said...

hang pi berjuang utk pak dollah ka..kakakkakaka..xyah arr duk rumah jelah tido ..ahahhahha...sukses jgk apa..nanti ceQ adiahkan bantal..kekeke..siap antar kat opis..cam pak lah kene ..kekekek

Powered by Blogger.