ILMU KENTUT



Sambung skit dari kisah di http://www.13may.blogspot.com/. Nindia, ILMU KENTUT.

Kentut dari wikipedia

Dari Wikipedia Indonesia, kentut adalah perpindahan gas dari dalam tubuh, terutama dari usus keluar melalui anus atau dubur.

Gas ini terutama berisi: nitrogen, oksigen, metan (diproduksi bakteri atau kuman dan mudah terbakar), karbondioksida, hidrogen dan lain-lain.

Kentut dari sudut sains

-Dari mana asal kentut? Dari gas dalam usus. Gas dalam usus berasal dari udara yg kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia and gas dari bakteria dalam perut.

- Apa komposisi kentut? Bervariasi. Makin banyak udara anda telan, makin banyak kadar nitrogen dalam kentut (oksigen dari udara diserap oleh tubuh sebelum sampai di usus). Adanya bakteria serta reaksi kimia antara asid perut & cairan usus menghasilkan karbon dioksida. Bakteri juga menghasilkan metana & hidrogen. Jumlah gas tergantung apa yang anda makan, berapa banyak udara tertelan, jenis bakteria dalam usus, berapa lama kita menahan kentut. Makin lama menahan kentut, makin besar jumlah nitrogen, kerna gas-gas lain diserap oleh darah melalui dinding usus. Orang yang makannya tergesa-gesa kadar oksigen dalam kentut lebih banyak karena tubuhnya tidak sempat menyerap oksigen.

- Kenapa kentut berbau busuk?Bau kentut kerna kandungan hidrogen sulfida & merkaptan. Kedua gas ini mengandung sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfida & merkaptan dihasilkan oleh bakteri dalam perut, & makin busuklah kentut anda. Telur & daging punya peranan besar dalam memproduksi bau busuk kentut. Kacang-kacang berperanan dalam menghasilkan volume kentut, bukan dalam kebusukannya.

- Kenapa kentut menimbulkan bunyi? Kerna adanya getaran lubang anus saat kentut dikeluarkan. Kerasnya bunyi tergantung pada kecepatan gas.

- Kenapa kentut yg busuk itu hangat & tidak bersuara? Salah satu sumber kentut adalah bakteri. Fermentasi bakteri & proses pencernaan menghasilkan haba, hasil sampingnya adalah gas busuk. Ukuran gelembung gas lebih kecil, hangat & jenuh dengan produk metabolisme bakteri yg berbau busuk. Ini kemudian menjadi kentut, walau hanya kecil volumenya, tapi SBD (Silent But Deadly).

- Berapa banyak kentut dihasilkan sehari? Rata-rata setengah liter sehari dalam 14 kali kentut.

- Mengapa kentut keluar melalui lubang dubur? Kerna destinasinya lebih ringan, kenapa gas kentut tidak melakukan perjalanan ke atas? Tidak demikian. Gerak usus mendorong isinya ke arah bawah. Tekanan di sekitar anus lebih rendah. Gerak usus menjadikan ruang menjadi tertekan, sehingga memaksa isi usus, termasuk gas-nya untuk bergerak ke kawasan yg bertekanan lebih rendah, yaitu sekitar anus. Dalam perjalanan ke arah anus, gembung-gelembung kecil bergabung jadi gelembung besar. Kalau tidak ada gerakan, gelembung gas akan menerobos ke atas lagi, tapi tidak terlalu jauh, karena bentuk usus yg rumit & berbelit-belit.

- Berapa waktu yang diperlukan oleh kentut untuk melakukan perjalanan ke hidung orang lain? Bergantung kondisi udara, seperti kelembapan, suhu, kecepatan & arah angin, berat molekul gas kentut, jarak antara ‘transmitter’ dengan ‘receiver’. Begitu meninggalkan sumbernya, gas kentut menyebar & konsentrasinya berkurang. Kalau kentut tidak terdeteksi dalam beberapa saat, berarti mengalami perubahan di udara & hilang ditelan udara selama-lamanya. Kecuali kalau anda kentut di ruang sempit, seperti lif, kereta, konsentrasinya lebih banyak, sehingga baunya akan tinggal dalam waktu lama sampai akhirnya diserap dinding.

- Apakah setiap orang kentut? Sudah pasti, kalau masih hidup. Sesaat setelah meninggalpun orang masih boleh kentut. - Betulkah laki-laki kentut lebih byk daripada perempuan? Tidak ada kaitannya dengan gender.. Kalau benar, berarti perempuan menahan kentutnya & saat kentut, banyak sekali jumlah yg dikeluarkan. - Saat apa biasanya orang kentut? Pagi hari di toilet. yang disebut "morning thunder". Kalau tekanannya bagus, boleh kedengaran di seluruh penjuru rumah.

- Mengapa makan kacang menyebabkan banyak kentut? Kacang-kacang mengandungi zat gula yg tidak boleh dicerna tubuh. Gula tsb (raffinose, stachiose, verbascose) jika mencapai usus, bakteri di usus berpesta pora & membuat banyak gas. Jagung, paprika, kubis, kembang kol, susu juga penyebab banyak kentut (bukan baunya!).

- Selain makanan, apa saja penyebab kentut? Udara yang tertelan, makan terburu-buru, makan tanpa dikunyah, minum softdrink, naik pesawat udara (karena tekanan udara lebih rendah, sehingga gas di dalam usus mengalami tekanan & muncul sebagai kentut).

- Apakah kentut sama dengan sendawa, tapi muncul dari lain lubang? Tidak… sendawa muncul dari perut, komposisi kimianya lain dengan kentut. Sendawa mengandung udara lebih banyak, kentut mengandung gas yang diproduksi oleh bakteri lebih banyak.

- Kemana perginya gas kentut kalau ditahan tidak dikeluarkan? Bukan diserap darah, bukan hilang karena bocor. Tapi bergerak ke bahgian atas menuju usus & pada gilirannya akan keluar juga. Jadi bukan hilang, tapi hanya mengalami penundaan.

- Mungkinkah kentut terbakar? Boleh. Kentut mengandung metana, hidrogen yg combustible (gas alam mengandung komponen ini juga). Kalau terbakar, nyalaan berwarna biru akan terhasil karena kandungan unsur hydrogennya.

- Bisakah menyalakan mancis dengan kentut? Jangan mengada-ada… konsistensinya lain. Juga suhunya tidak cukup panas untuk memulai pembakaran.

- Mengapa kentut anjing & kucing lebih busuk? Karena anjing & kucing adalah karnivor (pemakan daging). Daging kaya dgnprotein. Protein mengandung banyak sulfur, jadi bau kentut binatang ini lebih busuk. Lain dengan herbivor seperti lembu,kuda,gajah, yang memproduksi kentut lebih banyak, lebih lama, lebih keras bunyinya, tapi relatif tidak berbau.

- Betulkah boleh pening kalau mencium bau kentut 2-3 kali berturut-turut? Kentut mengandung sedikit oksigen, mungkin boleh mengalami pening2 kalau mencium bau kentut terlalu banyak.

- Apakah warna kentut? Tidak berwarna. Kalau warnanya oren seperti gas nitrogen oksida, kantoi la siapa yang kentut.

- Kentut itu apakah asid? aklai atau netral? aSID, karena mengandung karbondioksisa (CO2) & hidrogen sulfida (H2S).

- Apa yang terjadi kalau seseorang kentut di planet Venus? Planet Venus sudah banyak mengandung sulfur (belerang) di lapisan udaranya, jadi kentut di sanapun tidak ada pengaruhnya.

Sikap orang dari kentut mereka

Jadi kentut adalah sebuah proses alamiah dan merupakan kegiatan rutin yang tidak kenal jadual. Kalau anda tengah tiada kerja, cuba anda semua perhatikan orang-orang yang kentut. Mungkin boleh menjadi objek kajian yg baik.


ORANG YANG TIDAK JUJUR : Orang yang kalau kentut salahkan orang lain.

ORANG BANGANG : Orang yang tak sedar kalau dia tengah kentut

ORANG SENGSARA : Orang yang nak kentut tapi tak boleh

ORANG YANG MISTERI : Jika dia kentut, orang lain tak tau

ORANG GUGUP : Orang yang tiba2 menahan kentutnya saat kentut

ORANG BANGGA : Orang yang ingat kentut dia wangi

ORANG SADIS : Orang yang kalau habis kentut, kentutnya dikibaskan dekat orang lain

ORANG PEMALU : Orang yang kentut tak bunyi, tapi malu sendiri

ORANG BANYAK IDEA : Orang yang menyembunyikan kentutnya dengan tertawa terbahak-bahak

ORANG YANG BERJIMAT : Orang yang habis kentut, menghirup kentutnya sendiri untuk menggantikan kentutnya yang keluar.

ORANG PEMARAH : Kentutnya sungguh panas berapi.

ORANG SOMBONG : Orang yang kalau dia terkentut, akan diceritakan kentutnya itu berasal dari restoran mahal

ORANG BOSAN : Orang yang kalau kentut atau orang lain kentut, riak mukanya sama sahaja seperti tiada apa2 berlaku

ORANG RAMAH : Orang yang suka mencium kentut orang lain

ORANG YANG AKUATIK : Orang yang hobi kentut di dalam air.

ORANG YANG ATHLETIC : Orang yang kentut sambil mengeluarkan tenaga dalaman

ORANG JUJUR : Orang yang mengaku bila habis kentut meskipun orang lain tak tanya

ORANG KUAT INGATAN : Orang yang boleh tahu kentut orang lain dengan bau, bunyi serta kehangatannya.

ORANG MALANG : Orang lain yang kentut, tapi dia yang selalu kena.

ORANG MUZIK : Orang yang kentutnya berirama

ORANG INTERNET : Orang yang bunyi kentutnya macam bunyi modem.

ORANG KERAS KEPALA : Orang yang terus balas kentut jika ada orang lain yang berani kentut di depannya

ORANG TAK GUNA : Orang yang mengentut orang lain tepat di mukanya.


Dan yg pasti kentut adalah satu nikmah tuhan yg cukup bermakna. Cuba ditarik nikmat ini dan anda akan berasa sesuatu yg kurang dalam hidup anda. Jadi kentutlah hari ini kerana anda tidak pasti samaada anda boleh kentut atau tidak esok lusa.

* Pada pengentut yg mengaku kat 13May, anda mmg kurang asam. Ha3.

ILMU KENTUT ILMU KENTUT Reviewed by kuchalana on 9:25 AM Rating: 5

10 comments:

haziQah said...

heh..sgt seksa kalu tpaksa mnahan kntut..wawa

kuchalana said...

haziqah, tahan pon xguna, dia akan keluar jgk dgn kepekatan karbon monoksida dan hidrogen + sulfur yg maximum. sure heboh la org kata. ha3.

13may said...

hahha hahha hahha :D

Mr Sadman said...

ORANG PEMARAH : Kentutnya sungguh panas berapi <----ni nak tgk ni..kena kasi org marah ni..semate2 nak tgk kentut die berapi..hehehe....

ORANG INTERNET : Orang yang bunyi kentutnya macam bunyi modem. <---hahaha erk....mcm terase lak aku...hahahaha

kuchalana said...

13may.. aku cuma memanjangkan ilmu kentut dari konsep kentut dan kehidupan bahgia yg ko ketengahkan... hahahhaaa...

kuchalana said...

sadman.. bunyik modem..? power2..

Heartless Devilish said...

miakakaka...
at least aku ngaku kan aku kentot..
cuma masa dalam kete tuh aku tak kete tuh aku tak sedar lar aku yg kentot sebenarnye....
sbb aku rasa kentot utk sungguh musyuk tahap bau bangkai..
dan aku rasa kentot itu bukan kentot aku la kan....
miakakakakaka

Anonymous said...

muarrghaahahahahahaah.....!

LaDySLeepLeSS said...

Isk isk isk..... :) :)

aria ayumi said...

wohoho sgala ilmu kentut ada kat sini! nice2 :p

kite termasuk dlm kategori ORANG BANGGA kot. hahaha

Powered by Blogger.